Koniec roku to czas podsumowań. Dla nas był to również czas zakończenia niespełna dwumiesięcznej pracy nad kolejnymi już w tym roku projektami. Tym razem każda grupa projektowa wybrała sobie własny temat.

I tak dwie grupy uczniów klasy czwartej pracowały nad tematem „samochody i motory”. Uczniowie poszukiwali odpowiedzi na pytania dotyczące budowy silników samochodowych i motocyklowych. Sprawdzali, co znajduje się pod maską samochodu oraz ile kosztuje wymiana części w motocyklach, jakie są ceny charakterystycznych modeli, ilość spalanego przez nie paliwa oraz budowa silnika. Zaproszony ekspert odpowiadał na przygotowane przez uczniów pytania.

Grupy pracujące nad tematyką związaną z kotami wyszukiwały informacje dotyczące ras kotów. Uczniowie przygotowali maski przedstawiające koty oraz plakaty.

Stare i nowe polskie tradycje świąteczne i tradycje świąteczne w Polsce i w Tunezji to temat projektu klasy piątej a. W trakcie projektu uczniowie poszukiwali wiadomości o tradycjach świątecznych w swoich domach. Przygotowali informacje o tradycyjnych potrawach   świątecznych, przeprowadzili wywiad z prababcią jednego z uczniów, która opowiedziała o zwyczajach wigilijnych oraz o tradycyjnych ozdobach z czasów jej dzieciństwa. Natomiast dwie uczennice  przygotowały prezentację o zwyczajach świątecznych, jakie kultywowane są w  rodzinie jednej z nich w Tunezji i przedstawiły kilka tradycyjnych potraw tunezyjskich. Uczniowie przygotowali i  ozdobili także świąteczne pierniczki. Na koniec projektu w klasie odbyła się  wspólna wigilia klas 5a i 5b. Została ona poprzedzona przygotowaniami, które wymagały od uczniów zaangażowania. Były życzenia, dzielenie się  opłatkiem, wspólne czytanie Pisma Świętego oraz śpiewanie kolęd.

Klasa piąta b również zajmowała się tematem Bożego Narodzenia. Uczniowie wykonywali kartki świąteczne, ozdoby z tzw. zimnej porcelany oraz łańcuch z kolorowego papieru. Wymieniali się informacjami na temat zwyczajów świątecznych kultywowanych w ich rodzinach. W ostatnim dniu projektowym uczniowie przygotowali kutię – tradycyjne wigilijne danie, które podane zostało podczas klasowego spotkania wigilijnego.

Uczniowie klasy szóstej b nadali swojemu projektowi tytuł „Zaprzęg Świętego Mikołaja”. Dziewięć reniferów ciągnących sanie Świętego Mikołaja to motyw znany każdemu. I na tym właśnie gatunku okazałego ssaka dzieci skupiły swoją uwagę. Zdobyte informacje posłużyły im do wykonania lapbooka. Uczniowie korzystali z różnych źródeł informacji, między innymi kontaktując się z krakowskim zoo. Klasa szósta a poznała tajniki wydruku 3D. Podczas trwania projektu zadbano, by uczniowie wzmacniali relacje w grupie oraz byli ukierunkowani na współpracę. Podsumowując projekt, uczniowie mieli możliwość prezentacji swoich dotychczasowych działań oraz podzielenia się zdobytą wiedzą. W radosnej atmosferze omówili swoje osiągnięcia oraz wykonali pamiątkowe fotografie. Ukoronowaniem była zabawa z wykorzystaniem przygotowanych wcześniej strojów. Mogli w niej wcielić się w wybrane przez siebie postaci, odgrywając zabawne scenki. O reniferach grupa szóstoklasistów wie dziś niemal wszystko. I choć pewne jest, że nie latają,   to warto było poznać je bliżej, bo to piękne i ciekawe zwierzęta.

Tematyce bożonarodzeniowej podporządkowany był również projekt uczniów klasy siódmej, którzy, łącząc przyjemne z pożytecznym, pracowali nad lekturą „Opowieść wigilijna” oraz przygotowali klasowe spotkanie przy opłatku (i nie tylko). Praca nad ponadczasową książką Charlesa Dickensa zaowocowała pięknymi ilustracjami oraz „gawędą” na motywach powieści, czyli wersją historii o Scrooge`u dla młodszego brata lub siostry. Duch Wigilijnej Teraźniejszości prosto z kart powieści zawitał również na podsumowanie projektu, przynosząc wspaniałą świąteczną atmosferę pełną zapachu wspólnie przygotowanej kutii czy pierniczków, rozbrzmiewającej słowami kolęd oraz życzeń składanych przy pięknie ozdobionej choince.

Kulinarne zainteresowania połączone z tradycjami świątecznymi wybrali na temat projektu  uczniowie klasy ósmej a. Zaprojektowali oni i wykonali książkę kucharską z przepisami na świąteczne wypieki. Okładka książki sporządzona została ze sklejki i ozdobiona grafikami wykonanymi metodą wypalania za pomocą pirografu. Na koniec uczniowie upiekli piernik babci Janiny, którego przepis można znaleźć w książce wśród wielu innych.

Z kolei projekt uczniów klasy ósmej b zatytułowany został „Ratusz symbolem Jarosławia”. Uczniowie poznali historię tej architektonicznej perełki Podkarpacia. Wykonali makietę ratusza oraz plakat zachęcający do „przyglądnięcia się” budowli, którą tak często mijamy, nie myśląc o tym, że cudze chwalimy, a swego nie znamy.

Praca nad projektami po raz kolejny była nie tylko świetną lekcją kreatywności, umiejętności współpracy, ale także okazją do dobrej zabawy i odkrywania talentów i niezwykłych umiejętności.

Skip to content