29 września 2021r. w naszej szkole odbył się dzień prezentacji projektów, nad którymi pracowali uczniowie wszystkich klas. Zajęcia projektowe odbywają się w każdą środę na pierwszej godzinie lekcyjnej. Każda z klas pracowała nad indywidualnym tematem, zagłębiając się w problem w czasie wspólnej pracy. Realizowali swoje pomysły, dyskutowali i ustalali strategię działań, których celem jest odpowiedź na postawione w projektach pytania.
Klasa IV przygotowała „Okienko Informacyjne” o tym, co to jest legenda. Uczniowie zapoznali swoich kolegów i koleżanki z innych klas z definicją legend, opowiedzieli, o czym mówią legendy, co je łączy z faktami historycznymi.
Jedna z uczennic recytowała wiersz Józefa Ratajczaka pt. „Legenda”, poza tym uczniowie przeprowadzili „ Quiz o legendach”, czyli krótki przegląd wiedzy o legendach. Pani Dyrektor Elżbieta Rusinko przybliżyła uczniom wiedzę o bursztynie i Juracie, nawiązując do informacji o prezydenckim ośrodku wypoczynkowym. Eefektem końcowym pracy grupy projektowej była wystawa prac plastycznych przedstawiających poznane w trakcie projektu legendy, konstrukcja mysiej wieży z legendy o królu Popielu oraz tablicy z podstawowymi informacjami o legendach.
W trakcie projektu uczniowie poznali również typowe słownictwo w języku angielskim związane z legendami.
Klasa V w ramach projektu „Krajobraz wokół nas” wybrała się do wąwozu Lelos w Pruchniku. Podczas wycieczki uczniowie obserwowali krajobraz leśny i robili zdjęcia. Zdjęcia zostały wykorzystane do przygotowania atlasu grzybów, który został utworzony w formie prezentacji multimedialnej.
W ramach pracy projektowej uczniowie klasy V przygotowali również lapbooki dotyczące krajobrazu wokół nas. Uczniowie tworzyli plakaty pełne kopertek i kieszonek z informacjami o nowych słówkach, zagadkach dotyczących słówek. Było to lapbooki tematyczne: las, sad, wieś, łąka, krajobraz morski, górski . Uczniom podobała się praca nad lapbookami, chociaż była czasochłonna i twórcza. Uczniowie sami się dużo nauczyli, zapamiętali, wyszukiwali nieznane słowa, mieli pomysł na zaprezentowanie treści i ułożenie zadania do niej.
Z kolei klasa VI w czasie realizacji swojego projektu poznawała architekturę renesansu na przykładzie Zamościa. Na pierwszych zajęciach realizujących projekt uczniowie planowali wycieczkę do Zamościa. W czasie wyjazdu poznali architekturę i zabytki miasta. Podsumowaniem wyjazdu grupy projektowej jest opracowany przez uczniów przewodnik po Zamościu. Druga grupa przygotowała prace plastyczne przedstawiające zabytki miasta.
Klasy VII pracowały nad przedstawieniem w języku angielskim. Na deskach teatru naszej szkoły odbyła się premiera spektaklu „Romeo i Julia” (wersja mini, anglojęzyczna). Uczniowie przedstawili znaną na całym świecie sztukę opowiadającą o szczerej i tragicznej miłości dwojga młodych ludzi, członków dwóch zwaśnionych rodów. Cele projektu: stworzenie własnego scenariusza, plakatu, własnego dzieła, czyli filmu, mentalne przeniesienie się do szesnastowiecznej Werony, a przede wszystkim dobra zabawa – zostały zrealizowane. Pan Shakespeare z pewnością byłby zadowolony widząc tak wspaniałą i zaangażowaną młodzież.
Uczniowie klasy VIIIa w ramach projektu podróżowali po planetach Układu Słonecznego. Podczas spotkań młodzież pracowała w grupach tworząc mapy myśli, poszerzając wiedzę z fizyki i astronomii oraz języka angielskiego.
W trakcie zajęć wykorzystano materiał filmowy NASA (https://www.youtube.com/watch?v=M4tdMR5HLtg) przedstawiający relacje
z lądowania łazika Perseverance na Marsie. Spotkania dostarczyły uczniom mnóstwa radości a praca przy realizacji okazała się czystą przyjemnością. Kontakt z żywym językiem, podniesienie kompetencji językowych, wykorzystanie nowoczesnych technologii czy praca w grupie, to tylko część walorów, na które uczestnicy zwracali uwagę podczas zajęć.
Wypracowane „produkty” końcowe to stworzony w Canvie słownik „pojęć kosmicznych” – „Space Terms”, plakat „Układu Słonecznego” wykonany przez uczennicę Wiktorię Frysztak oraz rymowanka „Planet Rhymes”.
Klasa VIIIb z kolei realizowała projekt „Zabierz mnie na Księżyc” W jego ramach cztery grupy projektowe poszukiwały odpowiedzi na pytania:
Jakie warunki są potrzebne człowiekowi do życia?
Jakie warunki panują na Księżycu?
Czy na Księżycu jest życie?
Ilu ludzi i kiedy było na Księżycu?
Uczniowie samodzielnie poszukiwali odpowiedzi na pytania problemowe w dostępnych źródłach wiedzy, przede wszystkim w Internecie. Znalezione informacje przedstawili w postaci plakatu, krótkiej prezentacji i wypowiedzi słownej. Poszerzyli w ten sposób wiedzę na temat Srebrnego Globu, panujących tam warunków oraz misji kosmicznych.
Dzień obfitował w wiele wrażeń i emocji.