W dniach 21 – 26 listopada 2021 r. uczennice naszej szkoły: Kornelia Gaweł, Wiktoria Bielec i Julia Peplińska wraz z nauczycielkami Panią Moniką Jach i Panią Krystyną Szczyptą uczestniczyły w międzynarodowym spotkaniu projektowym w Monschau w Niemczech. Po blisko dwóch latach przerwy spowodowanej pandemią udało się ponownie spotkać partnerom z Włoch, Portugalii i Niemiec. Wszyscy uczniowie i nauczyciele zostali zakwaterowani
w Ewangelickim Domu Młodzieży w Monschau, gdzie razem pracowaliśmy. Wspólne mieszkanie nakładało na nas obowiązki takie jak gotowanie – ogromną frajdę sprawiło nam przygotowanie naszego narodowego dania – bigosu, który wszystkim smakował. Delektowaliśmy się również portugalskimi smakami – bacalao i brigadeiro oraz włoskimi – spaghetti i tiramisu.  Każdy dzień obfitował w aktywności związane z tematyką projektu, a tematem wiodącym tego spotkania była „Energia”. Kraje partnerskie przygotowały prezentacje, podcasty i plakaty
dotyczące zużycia energii. W szkole partnerskiej Inda Gymnasium wzięliśmy udział w lekcji fizyki, w trakcie której nauczyciel wykonał doświadczenie
i pokazał nam jak pozyskać wodór z wody – wodór jest coraz częściej określany mianem paliwa przyszłości.

W malowniczej leśniczówce Ternell House uczestniczyliśmy w warsztatach tworzenia naturalnych kosmetyków: balsamu do ust, kul do kąpieli i środka czyszczącego. Uczniowie próbowali rozszyfrować z jakich pierwotnych materiałów powstały produkty używane w życiu codziennym, grali w grę mającą na celu symulację przetwórstwa rybnego i umiejętność sprzedaży ryb, tak aby przetrwać i mieć z tego profity. Warsztaty polegały na świadomym przyjrzeniu się codziennym nawykom na temat działań proekologicznych i zrównoważonego rozwoju. Po warsztatach udaliśmy się na przechadzkę po lesie, gdzie podziwialiśmy faunę i florę parku narodowego Eifel. Zachwyciło nas również magiczne miejsce leżące w Belgii przy granicy z Niemcami – torfowisko Hohes Venn. Wędrowaliśmy trasą turystyczną przez podmokłe tereny objęte ochroną, podziwialiśmy piękno tego obszaru i słuchaliśmy opowieści przewodnika.
Organizatorzy spotkania zadbali również o sferę kulturową. Uczniowie zwiedzili świątecznie przystrojone średniowieczne miasteczko Monschau oraz wzięli udział w grze miejskiej. W miejscu tym prawie wszystkie budynki zbudowane są metodą szachulcową i mają 300 lat, co tworzy krajobraz jak z bajki. Będąc
w Monschau zwiedziliśmy historyczny młyn do mielenia gorczycy Senfmühle oraz przyjrzeliśmy się produkcji tej przyprawy. W mieście znajduje się także huta szkła Glashütte, w której na żywo można było obejrzeć, jak powstają szklane cudeńka. Odwiedziliśmy również jedną z najstarszych katedr w Europie
–   Katedrę św. Marii w Akwizgranie, w której pochowany jest Karol Wielki. Byliśmy pod wrażeniem bogato zdobionego wnętrza katedry i jej historii. Jednym z punktów naszej wyprawy było Bonn, w którym zwiedziliśmy Muzeum Historii Niemiec po 1945 r. z eksponatami z dziedziny polityki, ekonomii, historii
i rozwoju społecznego, kultury oraz dnia codziennego. Jedną z atrakcji naszego wyjazdu do Bonn i Akwizgranu był jarmark bożonarodzeniowy Weihnachtsmarkt. Przechadzaliśmy się pośród pięknie rozświetlonych straganów z świątecznymi wyrobami, zabawkami i słodyczami.
Wieczorami przygotowywaliśmy ozdoby świąteczne, wykonywaliśmy łańcuchy choinkowe z życzeniami dla świata, szyliśmy, tworzyliśmy wierszyki tzw. Elfchen, dyskutowaliśmy i bardzo miło spędzaliśmy czas. Nawiązanie nowych znajomości, wspólna zabawa i nauka, doskonalenie umiejętności językowych, poznawanie kultury i zwyczajów innych państw – to coś co zostanie w naszej pamięci przez długi czas.