Nadszedł czas podsumowanie kolejnego etapu pracy przy realizacji projektów. Przez ponad dwa miesiące uczniowie naszej szkoły realizowali wybrane przez siebie tematy metodą projektu.
Klasa 4 z wielkim entuzjazmem przystąpiła do pracy. Uczniowie podzielili się na cztery grupy. Dwie z nich szukały odpowiedzi na pytanie, czy łatwo jest zbudować robot ? oraz do czego mogą służyć roboty w domu ?. Spotkanie z ekspertem w dziedzinie informatyki dostarczyło potrzebnych informacji. Jedna z grup budowała makietę robota, kolejna konstruowała robot z dostępnych w szkole elementów specjalnie do tego przeznaczonych. Efektem pracy było skonstruowanie prototypów urządzeń pomagających ludziom w codziennych zajęciach. Jeden z robotów wydawał nawet chętnym przekąski. Dwie kolejne grupy zainteresował temat związany z wojskiem. Uczniowie ćwiczyli musztrę wojskową, poznawali tajniki pracy w terenie, szukając odpowiedzi na pytanie czy łatwo jest być żołnierzem?. Efektem pracy był pokaz musztry wojskowej , w którym uczestnicy projektu wystąpili w maskujących barwach oraz przygotowanym przez siebie umundurowaniu. Praca dostarczyła wszystkim dużo wrażeń.
Klasa 5A w lutym realizowała projekt „Mali wielcy przyjaciele”. W trakcie projektu odkryliśmy i zgłębiliśmy tajniki wiedzy na temat życia i zwyczajów pingwinów, gekonów i pand. Stworzyliśmy informator o pingwinach, plakat z wiedzą o pandach oraz quiz i afisz o gekonach. Wszyscy stanęli na wysokości zadania i doskonale wywiązali się z przydzielonych zadań. Wszyscy z powodzeniem dokonali prezentacji na temat wybranego przez siebie gatunku zwierząt.
Klasa 5B w ramach projektu badała „Tajemnice kosmosu”. Uczniowie szukali odpowiedzi na pytanie „Jak powstaje i czym jest czarna dziura ?”, zgłębiali tematykę związaną z układem słonecznym i zastanawiali się czy każdy może polecieć na wycieczkę w kosmos?. Chłopcy wykonali prezentację pt. „Tajemnice kosmosu”, wyszukiwali ciekawostki dotyczące kosmosu oraz wykonali makietę naszej galaktyki. Dziewczynki stworzyły model rakiety kosmicznej oraz plakat przedstawiający układ słoneczny. Całość pracy projektowej zwieńczyła gazetka ścienna zawierająca najciekawsze informacje dotyczące kosmosu.
Uczniowie klasy 6A pracowali nad problemem „Bezpieczny internet. Jak stworzyć bezpieczne hasło w Internecie?”. Praca projektowa skupiona była na zasadach jakimi powinni kierować się internauci przy tworzeniu bezpiecznych haseł zabezpieczających konta w Internecie. Uczniowie poszukiwali wiadomości dotyczące tego zagadnienia i jednocześnie odpowiadali sobie na pytania , czy łatwo jest stworzyć bezpieczne hasło.
Z potrzeby wejścia w świat motoryzacji zrodził się projekt „BMW NA SPORTOWO”.
Uczniowie klasy 6B wybrali kilka aktywności, które pozwoliły im zasięgnąć wiedzy dotyczącej luksusowych modeli wybranej marki aut. Praca w zespole rozpoczęła się od wykonania telefonu do konsultanta salonu samochodowego. Profesjonalna ekspertka udzieliła wielu cennych informacji dotyczących zarówno konstrukcji, warunków sprzedaży, cen jak ciekawostek dotyczących pojazdów marki BMW. Kolejną aktywnością było budowanie kartonowego modelu według własnego projektu. W konstrukcji chłopcy zastosowali m.in. innowacyjny sposób łączenia elementów. Wykonano także lapbook dotyczący historii powstawania zarówno prototypów jak i konkretnych modeli z uwzględnieniem czasu ich powstania. W miłej i życzliwej atmosferze uczniowie dokonali prezentacji wykonanych prac, podczas której chwalono pomysłowość i uzdolnienia członków grupy.
W ramach godzin projektowych w styczniu i lutym klasa 7 pracowała nad projektem Dieta śródziemnomorska . Uczniowie przygotowali lapbook, w którym była mapa regionu
z dietą wraz z krajami, informacje o warzywach, owocach i ziołach charakterystycznych dla tej diety oraz o ich zdrowotnych walorach, pytania do quizu sprawdzającego wiedzę. Uczniowie ponadto przygotowali drewnianą skrzynkę, w której posiali zioła. Na zajęciach podsumowujących przygotowali wraz z wychowawcą klasy pizzę, którą ozdobili wyhodowanymi wcześniej ziołami.
Uczniowie klasy 8A wraz z nauczycielami realizowali projekt dotyczący postaci żydowskiej dziewczyny niemieckiego pochodzenia, Anny Frank (1929-1945). Pamiętnik Anny z czasu II wojny światowej, pisany w ukryciu, stał się klasyką literatury tego okresu. Bliższe poznanie sylwetki Anny Frank, jej marzeń, trosk i nadziei pozwoliło nam zrozumieć, jakimi szczęściarzami jesteśmy, żyjąc
w czasach pokoju, kiedy możemy swobodnie spotykać się z przyjaciółmi i chodzić do szkoły.
Na lekcjach języka angielskiego uczyliśmy się, jak ważna jest równość, bo każdy człowiek jest równy względem drugiego. Anna naznaczona była stygmatem bycia Żydówką. Wiedziała, że pod żadnym względem nie była gorsza. Nie mogła więc pojąć, dlaczego i jakim prawem jeden człowiek mógł zgotować drugiemu tak okrutny los, jaki wielu Żydom przypadł w udziale.
Projekt realizowany był w języku angielskim i polskim. Wspólnie oglądaliśmy filmy dokumentalne i film fabularny. Czytaliśmy fragmenty pamiętnika, stworzyliśmy gazetkę oraz prezentację PowerPoint.
Klasa 8B wykonała „Atlas grzybów leśnych”. Temat projektu wzbudził wielkie zainteresowanie wśród uczniów, którzy bardzo chętnie i sprawnie wykonali wszystkie czynności związane z jego realizacją. Okazało się, ze młodzież posiada dużą wiedzę na temat rozpoznawania grzybów.
Grupa Erasmusowa intensywnie pracuje nad zadaniami, jakie sobie wyznaczyła w związku
z działaniami projektowymi. Uczniowie od kilku miesięcy przygotowują się do kwietniowego wyjazdu do Timisoary w Rumunii. W ramach cotygodniowych spotkań skupiają się na aspektach ekologicznych, odpowiedzialnej konsumpcji i zrównoważonym rozwoju. Jakie kroki należy przedsięwziąć, aby uchronić Ziemię przed degradacją? Na to oraz inne pytania będziemy szukać odpowiedzi w trakcie realizacji Akredytacji Erasmusa. W pierwszej fazie działań uczniowie opracowują i analizują ankiety na temat żywności oraz ubrań, gromadzą materiały do książki kucharskiej „Don’tthrowthataway!” – przepisy z resztek jedzenia, oraz do katalogu mody „The second life of clothes”, a także przygotowują prezentację na temat swojego regionu.
Już 23 kwietnia grupa 18 uczniów wraz z opiekunami wyruszy w kolejną Erasmusową podróż.
Praca nad projektami umożliwiła uczniom rozwój zainteresowań oraz stała się po raz kolejny szansą na znalezienie swoich pasji. Była też okazją do rozwoju kreatywności, umiejętności pracy w grupie. Uczyła samokontroli, planowania pracy ale stanowiła okazję do dobrej zabawy.